Moderní škola 21. století

Erasmus+ školní vzdělávání
KA1 – Projekty mobility osob
21st Century Modern School – Moderní škola 21. století
reg. číslo projektu: 2020-1-CZ01-KA101-077695

Projekt realizujeme v souladu s prioritami EU, Školním vzdělávacím plánem i Evropským plánem rozvoje školy.

V projektu jsme se zaměřili na tyto cíle:
– zlepšit jazykové kompetence vyučujících, aby dokázali anglicky komunikovat, čerpat informace z cizojazyčných zdrojů a začlenit prostřednictvím metody CLIL do výuky základní odborné pojmy jednotlivých vědních oborů v anglickém jazyce.
– seznámit se s novými vyučovacími metodami, a to jak ve výuce cizích jazyků, tak ve výuce dalších předmětů, a celkově tak zatraktivnit azefektivnit proces vzdělávání na naší škole.
– Podpořit projektovou výuku na nižším i vyšším stupni gymnázia.
– Seznámit se s dalšími možnostmi efektivního využití informačních technologií ve výuce, a to zejména ve výuce cizích jazyků.
– Seznámit se prostřednictvím stínování se školskými systémy jiných zemí EU, porovnat tyto systémy s naším, sledovat řízení škol i způsoby výuky jednotlivých předmětů na školách v zemích EU, zaměřit se na vyhledávání příkladů dobré praxe, které by bylo možno uplatnit na naší škole.
– Zkvalitnit a modernizovat výluku, zapojovat se do projektů mezinárodní spolupráce, zvýšit konkurenceschopnost gymnázia.

Do projektu je zapojeno jedenáct pedagogů, což je čtvrtina zaměstnanců. Jak s odstupem času své mobility vnímali? Jaký měly přínos? To si můžete přečíst v následujících článcích jednotlivých účastníků projektu.

Pro inspiraci až na Islandu

Velkominn til Íslands

Země ohně a ledu, nejstaršího parlamentu, krvavých vikingských ság, ale také milých a přátelských lidí – to je Island. Druhý týden v říjnu jsem měla možnost strávit v této zajímavé zemi spolu s dalšími 120 lidmi z 18 evropských zemí osm dní na kurzu mobility učitelů. A že bylo co obdivovat! Vodopády, sopky, gejzíry, černé pláže, horké prameny i ledovce, široširé pastviny poseté ovcemi a poníky, malebné domečky, mohutné katedrály a duhové ulice hlavního města Reykjavíku a v neposlední řadě také vysokou úroveň angličtiny místních obyvatel i propracovaný vzdělávací systém.

Během pobytu jsme navštívili jednu základní a jednu střední školu, všude panoval naprostý klid a téměř hrobové ticho. Na základní škole (10 povinných tříd od 6 do 16 let) to bylo možná dáno tím, že se děti pohybovaly po škole jen tak v ponožkách (díky využití geotermální energie tam mají vyhřívané podlahy, bazény i chodníky) nebo tím, že jim díky bedlivě kontrolovaným svačinám ze strany učitelů nehrozí nadbytečný přísun cukru a případnou energii navíc mohou za každého počasí vybít o přestávce na venkovním hřišti. Na střední škole se na klidu a soustředění v běžných hodinách jistě podílel menší počet studentů ve třídách (24) i široká nabídka sportů a kreativních aktivit nejen v podobě výtvarné výchovy, ale třeba i kurzu keramiky či šití na stroji. Námi navštívené gymnázium má třísemestrální školní rok, studenti absolvují pouze tři předměty denně po hodině a půl, přičemž během studia mohou počet předmětů snižovat, navyšovat, školu na čas opustit a zase se do ní později vrátit. Základními pilíři islandského školství od předškolního stupně po univerzitní vzdělání jsou demokracie, tvořivost, udržitelnost, široce chápaná gramotnost, zdraví a rovnost.

Byla to velmi obohacující zkušenost. 

Mgr. Lucie Samcová

Předadventní stáž ve Wrocławi

Mgr. Marian Plucnar byl na týdenní stáži (odborně nazývané „job shadowing“ – stínování)  v rámci programu Erasmus +  na gymnáziu – Liceum Ógolnokształcạce Nr.IX im. Juliusza Słowackiego Wrocław. Takto svou zkušenost shrnul:

„Stáž probíhala od pondělí do pátku od ranních do pozdně odpoledních hodin. Průvodkyní a garantkou na místě byla paní učitelka Anna Chruścielska, která mi naplánovala bohatý pracovní program.

Po krátkém úvodním seznámení a prohlídce školy jsem si popovídal o práci se zástupkyněmi ředitelky, o jejich pracovní náplni a chodu školy. Jednalo se například o systému přijímacích zkoušek, maturitních zkoušek a systému přijímání žáků na vysoké školy. Informace byly nesmírně cenné a v mnohém velmi odlišné od našeho vzdělávacího systému. Vyměnili jsme si informace a zkušenosti s distanční formou výuky, která probíhala hojně v minulém školním roce. Náš několikahodinový rozhovor byl přínosný pro obě strany.

Během týdne jsem absolvoval dvacet hospitací nejen původně plánované chemie a biologie, ale také historie, matematiky, španělského jazyka, českého jazyka a dramatického kroužku. V rámci vyučovací hodiny českého jazyka jsem si popovídal se studenty na téma školský systém a život v České republice. Navštívené gymnázium je jediné v Polsku, na kterém se zčásti čeština vyučuje.

Na škole jsem obdivoval velmi krásnou a moderní sportovní halu, kterou mají žáci k dispozici pro hodiny tělesné výchovy a odpolední sportovní kroužky. Dozvěděl jsem se, že hlavním sportem je na škole házená, ve které mladí sportovci dosahují špičkových výsledků.

V odpoledních a  podvečerních hodinách volna jsem pak mohl obdivovat četné architektonické skvosty historického centra Wrocławi a v samotném závěru také otevření tradičních vánočních trhů.

Chtěl bych poděkovat kolegyni Mgr. Petře Brukové za splnění mých dvou přání. Prvním byl termín stáže a druhým Wrocław. Trochu sobecky jsem si chtěl užít slezské metropole, jejích památek a zajímavých míst. Musím říci, že na muzea a návštěvu interiérů pamětihodností jsem si vzhledem k pracovnímu vytížení čas nenašel. Přesto i četné večerní prohlídky města měly své kouzlo. Nezapomněl jsem ani na ochutnávky kulinářských specialit a návštěvu divadelního představení.

Všem kolegyním a kolegům přeji, aby se neostýchali a využili možnosti, které program Erasmus pedagogům nabízí. Zážitky ze stáže jsou velmi přínosné, podnětné, ovšem ne zcela přenosné. Musí se prostě zažít.“

Marian Plucnar

Na kurzu v irském Dublinu

CLIL neboli (Content and Language Integrated Learning) je koncept výuky obsahu za pomocí cizího jazyka, nebo taky obráceně výuky cizího jazyka prostřednictvím obsahu. Druhou variantu už hezkou řadu let s úspěchem praktikují vyučující cizích jazyků nejen na naší škole, když rozvíjejí jazykové kompetence svých žáků prostřednictvím zajímavých témat z různých oborů. Často se tak žáci věnují problematice z oblasti humanitních nebo přírodních věd a zdokonalují své jazykové kompetence. Výuka obsahu prostřednictvím cizího jazyka na monolingvních typech škol zatím není příliš častá. Na naší škole se o ni občas pokoušíme ve výuce přírodních věd, dějepise, ZSV, ICT, hudební výchově a českém jazyce. Změnit tuto skutečnost a podpořit učitele získat lepší povědomí a znalosti nezbytné pro realizaci tohoto typu výuky si kladou za cíl programy DVPP realizované zejména zahraničními agenturami.

Jednoho takového kurzu v irském Dublinu jsem měl možnost se zúčastnit na konci letošního října. Sedmidenní intenzivní kurz pod vedením zkušené irské pedagožky obsahoval celou řadu aktivit vedoucích k lepšímu pochopení problematiky, hledání odpovědí na klíčové otázky konceptu CLIL, jako jsou používání vhodné úrovně jazyka, zařazování vhodných aktivit během výuky, využívání dostupné webové podpory, sestavování modelových vyučovacích jednotek, hodnocení výstupů apod. Spolu s dalšími šestnácti “spolužáky” z Polska, Slovenska, Slovinska, Španělska a Itálie jsme kromě problematiky výuky metodou CLIL srovnávali rovněž specifika vzdělávacích přístupů v jednotlivých zemích a diskutovali aktuální dílčí podmínky, postavení učitele a další témata.

Kromě nabytých zkušeností jsem měl možnost rozvíjet své jazykové dovednosti, získat nové profesní kontakty a v neposlední řadě poznat irskou metropoli i její okolí.

Jiří Navrátík

Mgr. Krčková na zkušené v Polsku

job shadowing v Polsku

 

Na konci dubna tohoto roku jsem měla možnost navštívit díky projektu Erasmus plus město Wejherowo a zdejší školu Liceum Ogólnokształcące im. Króla Jana III Sobieskiego w Wejherowie. Náplní mé mobility byl tzv. job shadowing, kdy jsem poznávala odlišnosti místního školství od tohoto našeho. Ve škole jsem strávila krásných 5 dní a navštívila jsem nejen hodiny, které souvisejí s mou aprobací, tedy geografie, tělesná výchova a informatika, ale také hodiny jiných předmětů, jako matematika, historie, němčina či angličtina. Učitelé mě přijali velmi vřele, vždy pečlivě vysvětlili, jaké téma v hodině budou probírat a o jak staré děti se jedná. Velmi mě překvapila atmosféra, která na škole vládla. Studenti zdravili své vyučující, chovali se k sobě všichni s respektem a úctou jednoho ke druhému. Měla jsem možnost poznat nové formy a metody výuky, i když se zásadně od těch českých nelišily.

V odpoledních hodinách pak byl čas na výlety, které jsem každý den podnikala. Překvapilo mě, jak bohatou historii město Wejherowo má a že žije svými tradicemi. Najdete zde křížovou cestu i krásný park s atrakcemi pro děti i dospělé.

Mým každodenním cílem bylo však tzv. Trojměstí. To tvoří tři města: Gdynia, Sopot a Gdańsk. Mezi těmito městy doporučuji využít vícedenní jízdenku, která je levnější než jednorázová.

Jako první město k navštívení bych doporučila lázeňské a turistické centrum s názvem Sopot. Můžete se zde projít po slavném dřevěném molu nebo se jen tak projít po pláži a dát si dobrou kávu. Mimo jiné mě zde zaujal tzv. Krzywy domek, který se nachází na nejrušnější ulici Bohaterów Monte Cassino v centru Sopot.

Druhým cílem bylo město Gdańsk, které je jedním z nejstarších a největších polských měst. V jeho středu v tzv. Glównem miestě můžete vidět jeho atraktivní část, která se nachází okolo řeky Motlawy. Všude se nacházeli obchodníci, kteří nabízeli šperky vyrobené z jantaru, který je pro tuto oblast charakteristický. Podívat se také můžete do Muzea II. světové války nebo Muzea námořnictva, jehož součástí je také prohlídka lodi. Jako bonus počkejte kousek dále na vyklápění mostů, které se zvedají při proplouvání lodí.

job shadowing v Polsku

Pokud se chcete jen tak projít po krásném bulváru okolo moře a nebo si koupit něco na sebe, pak doporučuji město Gdyńia. Vystupte na nádraží jménem Wzgórze Świetego Maksymiliana a běžte rovnou k moři. Tam na vás čekají nádherné výhledy na moře a pěkná procházka. Na konci si dejte něco dobrého k jídlu a pokračujte zpět okolo místních obchodů a obchůdků zpátky na nádraží.

Mgr. Ivana Krčková 

 

 

 


Inspirativní St. Julian’s Mgr. Hložkové

Dvoutýdenní pobyt na Maltě byl pro mne velkou výzvou a první osobní zkušeností s jazykovým pobytem v zahraničí v rámci projektu Erasmus+. Těšila jsem se, jaké to bude vyrazit do ciziny, stát se na 14 dní studentkou kurzu angličtiny, pracovní a rodinné povinnosti vyměnit za poznávání jiné země, kultury a nových lidí. Počáteční obavy z letu, cesty a nového prostředí se díky skvělé organizaci celé mobility brzy rozplynuly a já si uvědomila, jak důležité je občas vystoupit z komfortní zóny a zajetých kolejí a vyzkoušet něco nového.

Odpoledne, večer, o víkendu máte dost času vyzkoušet v praxi všechno, o čem ve škole mluvíte teoreticky. Angličtina je na Maltě všudypřítomná nejen proto, že je jedním ze dvou úředních jazyků. Do této hustě obydlené země přijíždí každoročně velké množství turistů – studentů ze všech koutů světa a všichni se domlouvají anglicky. Líbilo se mi, jak pohodově a vstřícně reagovali lidé v obchodech, na ulici, v restauraci, neřešili, jaká je vaše úroveň znalosti anglického jazyka, a snažili se porozumět. Po škole jsme společně s mojí kolegyní Hankou a dalšími novými přáteli z našich kurzů vyráželi pěšky, busem, lodí na průzkum ostrova.

Inspirovalo nás přímořské městečko St. Julian‘s, které je centrem turistického dění a nočního života, zde jsem bydlela i chodila do školy. Okouzlila nás historická města Valetta, Sliema, Mdina, lákaly ostrovy Comino, Gozo, fascinovalo divoké moře, skalnaté pobřeží, pestrý vodní svět i místní specifická flóra. Neodolatelné byly maltské dobroty – chléb ftira, národní pokrm králík dušený na víně, křupky Twistees a místní kofola Kinnie, limonáda z červených pomerančů s příchutí pelyňku a řada dalších.

Pokud plánujete skloubit výuku cizího jazyka s cestováním a poznáváním nových bezpečných míst, mohu Maltu jen doporučit.

Vzpomínky Mgr. Frankové na Maltu

V březnu jsem měla možnost prožít úžasných 14 dnů na Maltě díky projektu Erasmus +. Čas rychle letí, povinností po návratu bylo hodně, tak se na Maltu ve vzpomínkách vracím až teď.

Bezvadné bylo, že jsem cestovala se svou kolegyní, paní Hložkovou. Ve dvou se to lépe táhne, takže na menší problémy jsem nebyla sama a hlavně jsem měla s kým sdílet své dojmy a zážitky.

Cílem mého pobytu byl dvoutýdenní kurz CLILu. Je to metoda, která do běžné výuky zavádí prvky cizího jazyka, nejčastěji angličtiny. Kurz byl pro mě novou a zajímavou zkušeností. Hlavně proto, že požadovaná úroveň angličtiny byla B1. Této úrovně se snažím dosáhnout už dlouhou dobu, testy bych možná zvládla, ale komunikační schopnosti v angličtině jsou pro mě stále tvrdým oříškem. V kurzu nás první týden bylo 8, všichni anglicky komunikovali plynule, každý se svým národním přízvukem. I když jsem spolužákům většinou vůbec nerozuměla, pokud jsme se potřebovali na něčem domluvit, domluvili jsme se vždycky. A to byla pozitivní zkušenost. Nicméně lektor se snažil mluvit pomalu, srozumitelně a většinu materiálů k tématu měl v digitální nebo tištěné podobě. Takže co jsem v hodinách nepochopila, snažila jsem se dohledat odpoledne.

Druhý týden kurzu byl pro mě mnohem zajímavější. V kurzu jsme byli jen tři, proto se nám lektor mohl věnovat daleko intenzívněji. Celý týden jsme pracovali na počítači, kde jsme se seznamovali s různými programy a aplikacemi, učili jsme se je používat. Výstupem byl vlastní projekt, na kterém jsme průběžně pracovali a ve kterém jsme měli co nejvíce získaných znalostí uplatnit. Poslední den školy jsme každý svůj projekt anglicky prezentovali a představili ostatním.

Velkým přínosem celého pobytu pro mě bylo hlavně poznávání nových míst, jiných kultur a hlavně nových lidí. A také zjištění, že pokud je dobrá vůle, o zásadních věcech se domluvím s Italem, Holanďanem nebo Malťanem.

Mgr. Hana Franková

Týden ve Scarborough

 

Scarborough

Tento školní rok je opravdu bohatý na aktivity v rámci projektu Erasmus. Studenti 5.A vyjíždějí na mobility svého projektu Sekrety nauki, ale ani učitelé nezůstávají pozadu. Většina angličtinářů si vyhlídla v rámci Erasmu pro učitele kurzy v Anglii nebo Irsku. Já jsem zvolila kurz se zaměřením na metodologii ve Scarborough, přímořském městečku v hrabství Yorkshire v severní Anglii. Scarborough – to je čerstvý vítr se slanou příchutí moře, všudypřítomný neutichající křik racků, nekonečné ulice řadových domů z červených cihel, genius loci historického města, klidná severní a hlučná zábavní jižní zátoka a mezi nimi zvedající se majestátní zřícenina normanské pevnosti.  

Ve Scarborough byste se určitě nenudili. Můžete navštívit Centrum mořského života, zříceninu hradu s unikátním výhledem na moře a velmi bohatou historií, můžete rozjímat u hrobu Anne Brontëové, zajít posedět do jedné z mnoha tradičních hospůdek, zahrát si kuželky nebo se naučit surfovat ve vlnách Severního moře:) 

Nenahraditelným přínosem celého pobytu byla komunikace s rodilými mluvčími v přirozeném prostředí, poznávání specifik severu Anglie, obohacení výrazy z lokálního dialektu a v neposlední řadě i navázání kontaktů s učiteli jazyků z jiných zemích, srovnání různých stylů výuky a inspirace novými metodami, které se dají využít v hodinách angličtiny. 

Mgr. Lenka Rašková

 

Do školy o prázdninách? Někteří z učitelů ano 🙂

Ne všichni učitelé 1. července po náročném školním roce odjeli na dovolenou. Já jsem odletěla do Liverpoolu, kde jsem strávila víkend objevováním místních zajímavých míst, fotbalových klubů FC Liverpool a FC Everton, muzeí, přístavu a také jsem se projela po místech, která jsou spojená se slavnou hudební skupinou Beatles. V neděli odpoledne jsem přejela autobusem National Express do „ocelového srdce Anglie“ – města Leeds. Proč zrovna tam? Přihlásila jsem se na jazykovou školu Centre of English Language a na dva týdny jsem si sedla do lavic spolu dalšími spolužáky ze Slovenska, Španělska, Švýcarska, Itálie, Polska a Finska, abych se dopoledne zdokonalila ve všech dovednostech angličtiny – mluvení, čtení, psaní, slovní zásobě i gramatice. Odpoledne následovaly hodiny metodologie a reálií o Spojeném království. Ty byly docela náročné, protože na rozdíl od dopoledního kurzu, kde nás bylo 14, v odpoledním jsme byli jen dva a naše vyučující. Po dvou týdnech jsme psali 90minutový test, který se bodoval a známkoval.

Bydlela jsem na vysokoškolských kolejích, kde každý student má k dispozici svůj pokoj včetně koupelny s WC. Šest pokojů tvoří byt a ten má společnou kuchyň, vybavenou veškerými spotřebiči, ale bez nádobí. V „mém“ bytě jsem měla různé spolubydlící – dva ze Saudské Arábie, Brazilku, Itala a  Švýcara. Společné soužití bylo bezproblémové, občas jsme si i společně uvařili.

Na co jsem se však nejvíc těšila bylo cestování po kraji Yorkshire a poznávání okolních měst, přírody, místní kultury, gastronomie a v neposlední řadě ochutnávka piva v hospodách, jejichž historie mnohdy sahala až do 15. století. Nejvíce mě uchvátilo středověké město York s katedrálou York Minster, dochovanými hradbami, úzkými uličkami, hospůdkou, kde dodnes straší kostlivec a také proslulým yorkshirským pudinkem. Ten však s tím naším nemá nic společného. Dalším nádherným cestovatelským objevem bylo středověké město Knaresborough nebo lázeňské město Harrogate inspirované Vincentem Priessnitzem, který založil lázně Jeseník. Došlo i turistiku v národním parku Dales s příjezdem do nejvýše položené železniční stanice v Anglii – ve výšce asi 300 m n. m., což je zhruba nadmořská výška Třince. V tamní vesničce jsem neodolala a koupila si domácí zmrzlinu z místní farmy (a byla jedna z nej v mém životě) a také jsem poobědvala v typické Tea Room, kde obsluha dodnes chodí v naškrobených zástěrách.

Důležitou součástí anglické kultury jsou puby, které se od těch našich v mnohém liší. Taky se zde čepuje pivo, ale musíte si ho objednat u baru, rovnou zaplatit a sami donést ke stolu. Na výběr jsou vždy piva z místních pivovarů, ale i jiná, občas byl na čepu i český Staropramen. V málokteré hospodě se vaří, ale pokud ano, rozhodně to stojí za ochutnání. V mnohých hospodách se cítíte spíše jako u někoho v obývacím pokoji nebo v knihovně. Zažila jsem i večer s karaoke, kde se u mikrofonu vystřídaly všechny generace a také Pub Quiz, kde se soutěžící dokázali celý večer výborně bavit.

Myslím si, že kurz Metodology and Language Developement a pobyt v severní Anglii splnil veškerá má očekávání a je škoda, že kvůli Brexitu už na kurzy v rámci programu Erasmus+ do Spojeného Království nepojedu. Rozloučila bych se slovy yorkshirského dialektu „Ta’ra, luv.“  (Good bye, my love.)

Mgr. Petra Bruková

 

Angličtina v Maďarsku

Počátkem měsíce srpna jsem v rámci Erasmu vycestoval do Budapešti a účastnil se týdenního anglického kurzu: Brain Based Learning. Používat při učení mozek je samozřejmé (jak jinak taky…), ale znát pár triků, jak si učení zpříjemnit a méně se při tomto procesu nadřít, to se vždy hodí.   

Ocitl jsem se tedy s dalšími devíti kolegy, kolegyněmi opět po x letech v lavici a pod vedením naší školitelky jsme se probírali nejen teorií problematiky učení a funkci mozku při ukládání informací do paměti, ale sami na sobě jsme si vše v praxi vyzkoušeli. Osobně mám velmi rád proces, kdy se snoubí teorie s praxí. Kratičká prezentace vždy nakousla téma. Atraktivní ukázka jasně ilustrovala naše kognitivní procesy v reálném čase. Samotná aktivita v anglickém jazyce nám srozumitelně ukázala, jak vnést daný jev přímo do hodin. Následná debata a rozbor našich vlastních zkušeností, pocitů a efektivity byly tou nejlepší zpětnou vazbou.

Přidanou hodnotou tohoto kurzu byly i aktivity, které ve svých hodinách používají ostatní evropští učitelé. Některé byly podobné, některé stejné a spousta z nich naprosto jiná. A změnu, tu má mozek vždycky rád.   

Staré známé pořekadlo: Opakování je matka moudrosti!  tak dostává v novém světle poznání naprosto nový rozměr. Takže opakovat či neopakovat? S touto otázkou se loučím a těším se na viděnou v hodinách a seminářích Aj.  

 Mgr. Petr Kalinec  

Léto na kurzu v Irsku

Certifikát z kurzu

Letošní srpen byl pro mě ve znamení Irska a všeho irského. Prvních čtrnáct dní v měsíci jsem strávila v Corku,druhém největším městě země, na metodologickém kurzu pro učitele anglického jazyka. V kurzu jsme se věnovali různým jazykovým aktivitám, hrám a činnostem, které lze adaptovat a uplatnit ve výuce. Tato činnost byla umocněna jinými a většinou nápaditými pohledy učitelů z jiných zemí pracujícími se studenty jiného věku, jazykové úrovně či kultury.

Můj pobyt v Irsku se však neomezil pouze na školu, ale věnovala jsem se studiu irské kultury, od poznávání historických milníků země přes krátké či delší velmi srdečné konverzace s místními, ochutnávku irských jídel a tradičních nápojů až po ikonický večer s živou hudbou v „pubu“.

 

Součástí mých plánů byla návštěva několika míst, která jsem již dříve znala z pohlednic či knih. Většinou se jednalo o přírodní památky nebo národní park. A tak jsem se vydala na dlouhé cesty autobusem „Peddy…“ k Moherským útesům, na okružní jízdu po atlantském pobřeží Ring of Kerry či na hrad Blarney (políbit Kámen výřečnosti covid necovid).

Irsko má mnoho jmen. Říká se mu zelený ostrov pro krásně sytou barvu trávy, země svatých a učenců pro svou pevně vkořeněnou víru, která zde jde ruku v ruce se vzděláním, nebo keltský tygr pro sebevědomý a rostoucí ekonomický rozvoj v posledních dekádách. A to vše platí do puntíku.
 

Týden v Berlíně

 Ve dnech 9. až 16. října jsem se účastnil kurzu „Project based learning“ v rámci programu Europass. Místem kurzu byl Berlín. Školení se zaměřovalo na moderní výukové metody a jejich konkrétní aplikace ve výuce. Důraz byl kladen zejména na aktivní zapojení žáků ve výuce a řešení situací, se kterými se setkáváme v reálném životě. Cílem této metody je zvýšení organizačních a komunikačních dovedností studentů. Přidanou hodnotou tohoto kurzu bylo mezinárodní prostředí, ve kterém jsme pracovali, a také dostatek času na prozkoumání Berlína.  
Mgr. Petr Heczko

Příklady dobré praxe můžete najít na platformě EPALE pod názvem Jednoduché a zajímavé aktivity do hodin, které si jednotliví vyučující přivezli z metodických a strukturovaných seminářů, se stali součástí naší výuky a rádi o ně podělíme i s vámi. 🙂 

QR kód s příklady dobré praxe