Finská výprava na naší škole

 

 

V březnu 2022, kdy se na naší škole konala mobilita projektu Erasmus+ Secrets of Science, chyběla z důvodu přísných proticovidových opatření finská výprava. Naštěstí se jí podařilo ještě před koncem projektu přijet a náš region poznat. Čtyři žákyně s doprovázejícími učitelkami vyjely ze svého města Lappeenranta den poté, co u nich skončila mobilita pro všechny partnerské země, a přistály v polském Krakově přesně 24 hodin po příletu české výpravy.  

V pondělí jsme jim představili naši školu, studenti 6. A je seznámili s naší zemí a regionem a odpoledne je provedli Třincem, kde na pěti stanovištích plnili úkoly a odpovídali na otázky o našem městě. Mezitím ještě ve spolupráci s našimi žáky a pod dohledem Mgr. Jiřího Navrátíka dělali chemické experimenty týkající se metod separace. V úterý s Mgr. Marianem Plucnarem zavítali do Českého Těšína i Cieszyna. Finky nadchla jak tamější architektura, tak gastronomie. Ve středu, přestože nám počasí nepřálo, jsme vyrazili do kopců a zdolávali Gírovou. Mgr. Petr Kalinec připravil QR kódy, které určovaly polohu tzv. kešek. Vzhledem k aktuálním podmínkám se nám však nepodařilo všechny ulovit. Naštěstí horské chaty Gírová a Grůň nabídly skvělé občerstvení pro zablácené a mokré turisty. Ve čtvrtek se finské žákyně zapojily do hodin angličtiny, jedna z kolegyň projevila zájem o účast v hodinách němčiny. Její prosbě ochotně vyhověl Mgr. Petr Heczko. Zlatým hřebem jejich programu u nás jistě byla komentovaná prohlídka Třineckých železáren. Po obědě jsme rozdali osvědčení, rozloučili jsme se a hosty čekalo poslední překvapení, a to prohlídka Werk Arény, o které nadšeně mluvili již od pondělní prohlídky Třince. Poděkování za zprostředkování této prohlídky patří Ireně a Emě Moderovým i jejich sympatickému průvodci. V pátek ráno nastalo emotivní loučení. Někteří spolu totiž strávili dva týdny – týden čeští studenti pobývali u finských partnerů a nyní obráceně.  

Věříme, že projekt, který končí po dvou letech, byl přínosný jak pro všechny zapojené žáky, tak pro nás, učitele. Získali jsme možnost nejen cestovat a poznávat běžný život a systém školství v jiných zemích, ale také dozvědět se něco sami o sobě a lidech zapojených do projektu, naučit se spolupracovat, získat sebevědomí a ujištění, že jsme schopni se skupinou žáků vycestovat do zahraničí.