Třinecké „europoslankyně“ ve Štrasburku

Koncem března jsme se my, žákyně 3. D a 3. E třineckého gymnázia, vydaly na cestu do Štrasburku, kde jsme díky soutěži projektu Euroscola navštívily Evropský parlament. Euroscola je program Evropského parlamentu (EP), který každý rok umožňuje mladým studentům všech členských zemí, aby se zapojili do práce v EP. A jak jsme tuto soutěž vlastně vyhrály?

 Se spolužačkou jsme natočily soutěžní video, ve kterém jsme vysvětlily, co je cena LUX. Samy jsme o ní na začátku nic nevěděly, ale zjistily jsme, že se jedná o filmovou cenu, kterou uděluje EP. Ve videu jsme všechno popsaly a ukázaly co nejzajímavějším způsobem (např. fiktivní předávání ceny LUX nebo rozhovor s bývalou vítězkou této ceny). To pak bylo zveřejněno na internetu, kde mohl hlasovat kdokoli. Soutěž byla vyhodnocena na základě zhlédnutí a „lajků“. Zúčastnily se i žákyně z jiné třídy. Nebyly jsme ve výsledku na předních příčkách, ale i tak jsme získaly finance na návštěvu samotného Evropského parlamentu ve Štrasburku. Nebyla to ovšem žádná exkurze, ale my samy jsme zasedaly na místech europoslanců, kde jsme se zabývaly šesti tématy světového dění, které nám byly zadány předem.

Vše probíhalo ve dvou jazycích, a ačkoli byla tamním jazykem francouzština, angličtina nám byla bližší. Dopoledne jsme si prošly všemi formalitami a seznámením s programem celého dne. Měly jsme možnost také vyzpovídat irského politika Briana Hayese, který byl otevřen všem tématům aktuální situace ve světě. Nejčastější dotazy se týkaly vystoupení Británie z EU, které britští studenti nesli opravdu těžce. Po obědě jsme všichni hráli hru s názvem Eurogame, která nás sblížila s dalšími studenty. Za úkol jsme měli správně odpovědět na otázky. Háček byl v tom, že každá otázka byla v jiném jazyce, a to posílilo spolupráci s našimi zahraničními vrstevníky.

Poté jsme strávili pár hodin ve skupinách, kde jsme řešili vybrané téma. Já osobně jsem patřila do skupiny, která se zabývala nezaměstnaností mladých. Napadlo nás zpřístupnit více jazykových kurzů pro mladé nebo podpořit projekt Erasmus, který umožňuje mladým lidem studovat v zahraničí a tak rozšířit jejich možnosti o více než jen jeden stát.  Své názory jsme sepsali a prezentovali je vybraní mluvčí našeho týmu v jednacím sálu parlamentu, přičemž všichni přítomní studenti mohli klást otázky, které jim byly zodpovězeny právě vybraným mluvčím skupiny.

Náš výlet nebyl jednodenní, takže jsme den předtím, navštívily i německé město Norimberk. Tam nám náš průvodce ukázal místní kostely a výhled na celé město. Neochudil nás také o místní zajímavost v podobě sochy zaječice, která zalehla své mladé a je interpretována jako varování před genetickými pokusy na zvířatech. Nemohly jsme ovšem vynechat ani štrasburskou katedrálu Notre-Dame, která svým gotickým slohem nadchne každého. Další turisticky navštěvovanou atrakcí Alsaska a východní Francie byl hrad Haut-Koenigsbourg, kde jsme strávily náš poslední den. Vše jsme zakončily typickým jídlem Alsaska v podobě  flammeküeche (tj. slaný koláč se slaninou a cibulí).

Markéta Turoňová (3.E)